Tot nu toe hebben we met z’n allen een stukje Postaumaatterrein over het hoofd gezien. Het betreft het on-line ‘kopen van frankering’. Je koopt namelijk geen zegel of strook of label of ander plakding, maar je koopt een Postzegelcode. Die schrijf je met de pen in de rechter bovenhoek van een poststuk en klaar is Kees.

Ga naar https://jouw.postnl.nl/online-versturen/nl-NL/pakket/kiezen en je komt op een pagina waar je een pakket of een gewone brief kunt versturen. Voor brieven binnen Nederland kun je kiezen uit een handgeschreven code, die je na betaling toegezonden krijgt en zelf op de brief schrijft, zoals in de afbeelding hierboven en hieronder.

Je kunt ook kiezen voor een PDF met een A4-adressticker, waarop alle gegevens voorgedrukt zijn inclusief het adres van de bestemming. Die tekst moet je zelf uitprinten en op het poststuk plakken.

Je kunt de brief ook naar het buitenland versturen, maar dan krijg je in principe alleen een PDF A4-adressticker met de toevoeging PRIORITY.

Ik heb dat A4-tje niet gebruikt, maar een probeersel gedaan door de verkregen code gewoon op de enveloppe te schrijven met een aantekening op de enveloppe, dat ik had betaald. Let er op dat de binnenlandse code altijd uit negen cijfers en letters bestaat, en de buitenlandse code uit zeven.

De geadresseerde in de USA meldde mij tien dagen later dat de brief was aangekomen, zij het wat later dan de normale bezorgtermijn van vijf dagen.

AANVULLING juli 2019 ZWITSERLAND
Tijdens een vakantie in Zwitserland merkte ik dat er daar een soortgelijk systeem bestaat. Op de gele brievenbussen van “Die Post” staat een korte mededeling, die verder wordt toegelicht op de website www.post.ch/sms-briefmarke.

Deze vorm van frankering is alleen beschikbaar voor poststukken binnen Zwitserland. Uiteraard ben ik nu benieuwd naar voorbeelden in andere landen. Wilt u die melden aan secretaris@postaumaat.nl?

Alvast hartelijk dank!

Share This
Spring naar toolbar